ציידים לקטים :

תכונות איפיון של ציד לקט

-         היכולת לעבור למצב של התמקדות-יתר במצבים של סכנה, רמת האנרגיה הגבוהה, האימפולסיביות, הנטייה לקחת סיכונים והחיפוש אחרי אדרנלין - כל אלה הם תכונות מאפיינות של הפרעת הקשב וההיפראקטיביות.

-         התמקדות-יתר תחת לחץ

-          עיסוק ביזמות שבהם יש כל הזמן גירויים חיצוניים השומרים על עניין והתמקדות-יתר, ודורשים תפקוד בסביבה המשתנה כל הזמן.

-         לסיכוי יותר גבוה להישגים אקדמיים נמוכים, ביצועים נמוכים בבית ספר, ריתוקים והשעיות מבית הספר, יחסים לא טובים עם בני משפחה ובני גיל, חרדה, אגרסיביות, דיכאון, בעיות התנהגות ועבריינות, התנסויות מוקדמות ושימוש לרעה בחומרים מסוכנים

·        שלושה סימפטומים קלאסיים בהיבט האבולוציוני:

-         היפראקטיביות.

-         אימפולסיביות.

-         בעיות קשב.

 

-         היפראקטיביות - פעילות מוטורית מוגברת: על מנת שצייד יסתגל בהצלחה לסביבתו הוא חייב לחקור באופן תמידי את הסביבה שלו על מנת לאתר איומים והזדמנויות. על כן,היפראקטיביות יכולה להיות שימושית על מנת לעזור לחפש מזון, איתור הזדמנויות חדשות, ציפייה לסכנות וכו'.

 

-         אימפולסיביות - אימפולסיביות מוגדרת כתגובה מהירה של הצייד לרמזים סביבתיים. לפי ההנחה מהמבט האבולוציוני חלק מהתגובות הן אוטומטיות או רפלקסיביות, אך הצייד יכול להסתגל לסף ולזמן התגובה בהתבסס על הסבירות לקבלת "תגמול" כתוצאה מתגובה מיידית, מעוכבת או חוסר תגובה, והאם התגובה מתאימה או לא. צייד שלא יסתגל לתלות הזמן הזו, פחות יוכל להסתגל לסביבות שונות ו/או להעביר את הגנים שלו לדור הבא.

 

-         תהליכי קשב - (סריקה והעברה מהירה של הקשב): דריכות הינה דבר מאוד חשוב על מנת לאתר סכנות ואיומים. עם זאת, כאשר יש יותר מידי דריכות הדבר לא טוב בסביבות עם איומים רבים או גירויים רבים וחדשים מאחר ובמצב כזה הקשב כולו מופנה לאיתור וסריקה ממושכת של הסביבה ונמנע מדברים אחרים חשובים כגון חיפוש מזון, זיווג לצורך המשכיות וכו'. אך הוא בהחלט יכול להיות שימושי על מנת לאפשר תכנון עתידי כאשר איומים סביבתיים או גירויים חדשים הם מעטים. על כן, לפי השערה זו, על מנת להגיע למצב ההסתגלותי הטוב ביותר בסביבות אלו, בציידים הנמצאים בסכנה רבה, בסביבה בה יש טורפים רבים באזור. סביר שיגדילו את ההתנהגות בה הם רק סורקים את סביבתם ולא מפנים קשב מלא לסביבה.

 

בתוך חברת הציידים לקטים, הישרדות האדם הייתה תלויה במספר גורמים:

-         1. דריכות יתר, הכוללת את היכולת לשלוף ולשלב מידע בכל החושים

-         2. סריקה מהירה

-         3. זריזות בהתנפלות או בריחה

-         4. היפראקטיביות מוטורית (חיפוש אחר מזון, תזוזה לעבר אזורי אקלים חמים יותר וכו')

 

ארבע תכונות אלו מכונות "מוכנות תגובתית". ככל שלאדם יותר "מוכנות תגובתית", סביר להניח שיהיה לוחם מוצלח בשדה קרב פרימיטיבי.

בעוד אלו עם תכונות שיותר קשורות ביכולת חשיבתית חשובים עבור תכנון ארוך טווח, פעולות אסטרטגיות ואולי אף פיתוח של פתרונות חדשים ועמידים לאורך זמן או פתרונות מיידים לבעיות סביבתיות.) ככל שהחברה נהייתה יותר מתועשת ומאורגנת, האנשים עם ה"מוכנות התגובתית" נהיו פחות סתגלניים מאחר והסביבות הנוכחיות שהן יותר מועשרות במשאבים ובטוחות, פחות מצריכות תגובתיות מהירה לרמזים סביבתיים.

הצלחה בסביבות אלו התחילו להימדד על ידי היכולת:

1.    אסטרטגיות אנליטיות ופתרון בעיות.

2.    ריסון אימפולסיביות.

3.    פריסת אנרגיות בצורה נשלטת.

 

מתיאורו כ"טיפוס חסר סבלנות, אימפולסיבי, ניתן להסחה בקלות, נזקק מבחינה רגשית, אנרגטי, יצירתי, חדשני, לא מפגין כבוד ובעל דעות לא שמרניות" ?

שימוש בהומור במהלך השיעור, דבר שמצד אחד מספק אתנחתא קלה מהחומר הלימודי כשהקשב יורד ומצד שני מגביר את יכולת קליטת החומר הלימודי.

 

“….כשמשתעממים בקלות”, או ” כשכל דבר מוציא אותך מהריכוז”, 

 

בבדיקה של פעילות מוחית באמצעות EEG(מודד פעילות גלי מח) ו- PET(בודק את הפעילות המטבולית של המח), נמצאו הבדלים בפעילות המוחית של בעלי הפרעות קשב וריכוז, לבין אלו שאינם, בעיקר בפעילות הקשורה למוליכים  עצביים הנקראים דופמין ונוראדרנלין. ליתר דיוק פעילות נמוכה שלהם באזור הנקרא, קליפת המוח הקדם- מצחית (פרה- פרונטל קורטקס). זהו האזור האחראי על  תפקודים ניהוליים (תכנון וקבלת החלטות), חשיבה יצירתית, ומעורב בתהליכי חיזוק (מוטיבציה) וארגון. אזור זה נחשב למקור של הפעולות הרצוניות, ובין השאר חיוני לפעולת הזיכרון לטווח- קצר. תת-פעילות של דופמין ונוראדרנלין קשורה גם לרמת אדרנלין נמוכה. אדם אשר רמת האדרנלין אצלו נמוכה באופן קבוע (base line), יפעל בכדי להגבירו. הרי הצייד בצאתו לציד חייב להיות חד וערני ולא, יישאר רעב במקרה הטוב, ובמקרה הרע יהפוך מצייד לניצוד. בנוסף, הצייד חייב לקחת סיכונים בכדי להשיג את מזונו, ולכן רמת אדרנלין נמוכה במוחו של הצייד הנה תכונה הגורמת לו לקחת סיכונים ולהיות מסוגל לנוע ולהתמודד מול  גירויים מרובים ומשתנים בו זמנית, מה שתורם להישרדותו.

תכונה זו  הקשורה לחסך באדרנלין ולצורך שלהם בייצורו, יכולה להסביר את הנטייה של אנשים המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז להסתבך כל הזמן ולקחת סיכונים.

 

ולגבי הצורך בייצור אדרנלין, ישנן שתי דרכים לייצורו. הראשונה – להסתכן, “לחיות על הקצה”, מה שעלול להוביל למדרון חלקלק  של הסתבכות עם החוק, ואף לקריירה עבריינית. אני  מציע כמענה לדרך הראשונה, לייצר את האדרנלין החסר באמצעות פעילות ספורט אקסטרימי(גלישה, אופני שטח , אומנויות לחימה וכו’). הדרך השניה- נקראת מוטיבציה. הפרשת אדרנלין הנה נגזרת של מוטיבציה, וחיזוקים חיוביים, וכשיש מטרות חיוביות ורצון להגשימם וסביבה מאפשרת, אנו עוברים ממעגלים של כישלון למעגלים של הצלחה.

 

התנהלות אופיינת לצייד לקט :

חוסר יכולת להתרכז בדברים שאינם מעניינים אותו.

לקיחת סיכונים

צורך תדיר בשינוי סביבה

מעבר מאינטרקציה אחת לשניה

תנועה מתמדת

מעבר אינטואטיבי מראיה רחבה לראיה ממוקדת

חיפוש גירויים לסיפוק הצורך בדופמין

חוסר אוריינטציה לזמן

 

איכויות הקיימות באופן טבעי אצל צייד לקט מאופי צורת חייו :

תחושת כבוד הדדית

אמפטיה

נחמדות כרונית

צורך בריצוי

הזדהות באחר

רצון לפתור את המעוות אצל האחר

חוסר בגבולות בינו לבין האחר

חיבור בתודעה קולקטיבית

חוסר הירכיה

 

יצירת איזון והתאמה לחיים המודרנים :

קהילה ותמיכה מספקים את הצורך שמייצר התמכרות

חיפוש פנימי לדופמין – מסעות אסטראלים, חלומות בהקיץ

איזון השעון הביאולוגי –

3 ארוחות ביום, שינה בלילה, אינטרקציה עם לפחות בנאדם אחד במהלך היום.

יציאה מהפלואו (זרימה של ההתרחשויות) עיבוד נתונים וקבלת אוריינטציה.

יצירת מטרות קטנות לקבלת תגמולים : יומיות, שבועיות, חודשיות.

חיים בחברה שיוויונית (קהילה תומכת)

  

צורך גבוה בדופמין מייצר :

מוצפות

מתעורר צורך בויסות חושי/רגשי

ריפוי באמצעות חומרים

התמכרויות

רגישות חושית ורגשית גבוהה

חוסר הבנה והכלה של האחר

לקיחת סיכונים וחיפוש גירויים

הסחות דעת